Definicje:
Osoby ze szczególnymi potrzebami, których dotyczy procedura to:
- osoby na wózkach inwalidzkich, poruszające się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się;
- osoby niewidome i słabowidzące;
- osoby z niepełnosprawnością słuchu;
- osoby głuchoniewidome;
- osoby z niepełnosprawnością psychiczną i intelektualną;
- osoby starsze i osłabione chorobami;
- kobiety w ciąży;
- osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi;
- osoby mające trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego albo mówionego);
- osoby o nietypowym wzroście (w tym również dzieci);
- osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, towarem.
Cel procedury:
Głównym celem procedury jest zdefiniowanie warunków istotnych dla realizacji potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Zakres procedury:
Procedura obowiązuje w zakresie realizacji potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami obejmując:
- obszar architektoniczny,
- komunikacyjny,
- organizacyjny
Dokument ma charakter komplementarny w stosunku do przepisów prawa regulujących – w bezpośredni i pośredni sposób – kwestie dostępności.
Obszar stosowania:
Obszarem stosowania procedury jest sposób realizacji potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami i dotyczy obsługi w/w osób przez pracowników administracyjno – biurowych ZWiK Sp. z o.o. we wszelkich sprawach związanych z realizacja usług i obsługą umów.
Odpowiedzialność:
Za organizację działań umożliwiających realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w niezbędnym zakresie dla tych osób odpowiada Zarząd Spółki.
Za obsługę osób ze szczególnymi potrzebami odpowiadają pracownicy administracyjno – biurowi.
Opis procesu:
- Po otrzymaniu sygnału dźwiękowego (dzwonek umieszczony przy drzwiach wejściowych do ZWiK Sp. z o.o.) pracownik sekretariatu jest zobowiązany do podejścia do Klienta ze szczególnymi potrzebami.
- Pracownik sekretariatu podejmuje decyzję o miejscu obsługi w/w klienta.
- W przypadku klientów, którzy muszą być obsłużeni na parterze budynku – obszar bez barier architektonicznych, pracownik sekretariatu wskazuje miejsce oczekiwania na pracownika odpowiedniego dla załatwianej sprawy działu. Miejsce obsługi takiego Klienta wyposażono w stół i krzesła. Znajduje się ono tuż przy wejściu do budynku głównego ZWiK Sp. z o.o.
- W innych przypadkach pracownik sekretariatu odprowadza osobiście osobę do odpowiedniego dla załatwianej sprawy działu informując pracownika tego działu o konieczności odprowadzenia Klienta do drzwi wyjściowych z budynku po zakończonej wizycie.